Nära döden upplevelse

Idag har jag cyklat till jobbet. Snett till vänster genom stan.
 Saker man bör undvika när man är nybörjare på stadskörning med tvåhjuligt fordon utan airbag.

Ha ett tydligt mål. Det är mycket lättare att hitta om man vet vart man ska.
Ha alla händer fria. Alltså, inga väskor på styret eller ficklampor i händerna. Folket som kör som galningar i sina vräkiga vrålåk till bilar vill veta vart du ska. Visa gärna vart du ska med en käck handuträckning åt det hållet du planerar trampa åt.           Smile and wave. 
Se till att synas. Detta är nog A och O med stadskörningen. Ser folk dig tydligt i tid undviker dom att köra över dig i möjigaste mån.
-reflexväst. Tantvarning men jisses vad dom som använder det syns bra! Dom borde ha medalj!
-reflexer. På cyklen och på dig.
-hjälm? återkommer med detta. Men eftersom jag inbillar mig och är livrädd för att jag ska ramla efter varje kurva eller nytt underlag ska nog kanske fundera på att införskaffa mig en.. Fast det ska nog till en olycka innan det händer.
-Trafikregler. Det finns ju tarfikregler. Jag vet inte hur dom lyder, men se till att följ dom. Jag kör på sunt bondförnuft och tur än sålänge. Hoppas jag klarar mig på det.
-Sällskap.Min kollega på Måcken förbjöd mig nästan för att cykla i den här stan när det är mörkt pga alla idioter som kan få för sig saker. Det är inte Chicago men nästan. Se till att trampa ihop med dina kompisar! Mutcho roligare också.
-Långa ögat. Alltså, du ska inte blänga på folk, men titta upp då och då så du ser om det kommer något eventuellt hinder, typ som andra cyklister, fotgängare, eller sånna dära knixiga bilochmopedhinder som man knappt kommer emellan och som är så trånga så man måste kränga till så pass att man nästan välter.
Ramlar du så slår du dig!!

Med domma kloka visdomsorden tackar jag för  mig!

Tjing tjong!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0