Valborg.

På valborg och 1 Maj jobbar jag. Får bli en lugn och ett väldigt tidigt sängläge  för min del. Inget vilt festande eller sen utekväll här inte. Är så glad at jag får jobba, tjäna mina egna pengar och träffa lite folk och framför allt göra lite nytta så jag tänker verkligen inte sabba första veckan med att komma som en zoombie. Ack nej!

Lina + ungar va här i eftermiddag och vi hjälptes åt med varandras hästar. Vi började med Majsan och Julia fick den stora äran att åka med. majsan avr superduktig och pigg och glad. Känns bra att ha fått på henne dojjor så hon kan gå ordentligt utan att ha ont. Vi körde ner till till mosalaan och till vändplatsen och vände, travade en hel del och hon va väldigt svett när vi kom hem. Men hon verkade inte vidare trött. Hon och Lovisa tävlade i traven. När Lovisa va påväg att springa om, sänkte hon huvvet och tog i som attans i backen. Här skulle minsann inget tvåfoting förbi! Hon blev så överengagerad så hon la i galoppen, men fortsatte snällt i trav när jag tatt ner henne igen.
Sen fick Julia prova köra henne. Ungen sken som en sol och höll så krampaktigt i tömmarna så jag fick slita loss händerna när hon skulle ändra längden lite. Ho både travade och gjorde halt, höll sig på vägen hela tiden,  fast diket va nära flera gånger redde hon till det själv innan olycka inträffade. Sen välte hon dessvärre när hon klev ur vagnen och började skrika och så va den idyllen pajjad.
Måste träna mycket kondititon med henne. Långa skrittturer är nog hyvens bra för hennes del. Majsan alltså.



Öride va me duktig . En helt annan häst än den jag träffade i februari. En rädd liten orolig själ med nerverna på utsidan av den håriga tjocka magen. Idag är han en kaxig ung man som sätter sig upp mot Mini i hagen, busar och står i och flörtar satan med Majsan. Han är lugn från stallbacken och inte en skentur sen K va här och "skenade av" honom. Nä, det är knappt man tror det är samma häst. Han är fortfarande försiktig med människor och lite knepig att ta i hagen, men det går! Han är ju inte riktigt som vilken annan häst som hells heller. Som Lovisa säger "det finns bara en som Öride." Och det har hon helt rätt i!! Men med tanke på hur långt han har kommit på denna korta stunden tror jag bara att han kommer bli ännu bättre. Han har en väldigt fin trav med tycker jag det verkar som. Som itne kan nånting om trav, men han ahr ett bra steg.
Jag som inte gillar trav, aldrig hållt på med eller varit intresserad av det, har nu inte mindre än tre travponnysar här. En startad och två framtida tävlingsekipage. Hoppas, hoppas!

Imån ska jag banne mig ge mig ut på en långtur med mini och utforska vägen jag hittade på kartan. Sen ska jag förhoppningsvis hinna hämta linserna inne i stan, köpa 9 långa isolatorer till hagen och göra klart den så dom kan byta, och göra klart engelskauppgiften.

Nu ska jag gå och lägga mig i mina nya soltorkade lakan!! Finns inget bättre! Eller jo, jag ahde kunnat avra lite mindre smutsig, men jag kommer ju bli skitig lika fort imån igen, så spela kvitta!

Helgen ska iaf bli rolig!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0