snö/storm

Satt i godan ro och åt frukost när strömmen försvann. Och kom tillbaka. Och försvann. Och kom tillbaka.
Gick en runda med Snurre och när vi kom tillbaks ahde strömmen bestämt sig för att inte göra det. Så min duschning jag hade skjutit på igårkväll blev inte av då heller. Så äcklig som ett as, med århundradets  (eller iaf månadens) mensvärk sprang jag in på ica och va så nära på att köpa choklad, men gick tillbaka med den och blev så stolt på mig själv.
Sen drog jag till mormor och morfar. Snurre va såklart me! Dom blev jätteglada och så bjöds de på fika. Satt och pratade och kom på att jag saknar lite att bo där, va mysigt att smyga sig ner på mornen, gå en snabb runda, ta in tidningen och äta frukost innan man cyklade till jobbet. Mormor brukade komma ner och se till så att man åt och ta med sig tidningen upp och så låg hon och morfar och läste den innan dom gick ner och åt frukost.
 När man kom hem igen brukade jag ta en långpromenad i skogen och ibland en runda med mormor och sen brukade vi sitta och prata vid tvn, mormor virkandes och jag läsandes. Alltid vid halv7 va de kvällsfika och dom gångerna jag va extra hungrig brukade jag sno ihop omelett eller nått annat snabbt och lätt. Sen kollade vi på kvällens tvprogram innan man gick och la sig och fick värdens goaste gonattkram av mormor! Den sov man gott på där inne i jungfrukammaren. Mammas och maggans rum blev "mitt" rum av morfar.

Mormor styrde runt i köket och lagade mat (för det skulle jag minsann stanna och äta!) meda morfar och jag satt ute i finrummet och läste. Hittade en bok om en gubbe i småland utan el eller vatten som bara hade en häst och inga maskiner. Intressant. Hade vatt roligt att testa leva så för ett tag. Bara för atts e om man hade tyat med det. Man är ju så van vid att ha alla bekvämligheter och alltid ha det varmt utan att stå ute i klyan och hugga evd, bära in ved och tända brasa. Så himla bra vi har det!! 
 Åkte vidare till Emil och vi fikade och snackade en del innan MArtin kom hem från skolan och jag va tvungen att åka vidare för att hämta selen och rumpredraget. 100 kronor. 

Kom hem och körde Mini en runda med den nylagade selen och på den veckan jag bara ha kunnat gå med henne har hon hunnit bli totalt skogstokig och sjövild!! Vi va tvugna att stanna tre gånger och kraffsa ur styltorna. Så otäckt med dom. Kan ju bryta benen hur lätt som hellst!! Lite lätt blåst som ,tackochlov avtagit under dagen, tillsammans med snöandet gjorde att jag inte såg alls mycket när den kom piskandes i ansiktet när Mini travade och va helt galen och jätepig! Va ingen hejd på henne! En gång stannade hon liksom till och gungade på stället, så det kändes som att "antingen får jag hela hästen i knät när hons tegrar och välter baklänges eller en hov i pannan när hon slår, men inget allvarligt hände. Jag ryade till på henne och smackade försiktigt, eftersom jag ahde tagit i alldeles för mycket gångerna jag skulle ha igång traven och hon hoppade iväg. Så efter den incidenten va jag på min vakt och så tog vi det lugnare. Men hon fick öka lite i uppförsbackarna hemmåt. Jädrar i havet vad hon verkade tycka de va kul! 
 Hon fick stå inne med pjamas medan jag tömkörde Majsan runt fällan. Prövade hennes sele på henne nu när rumpedraget va helt. Hon är så himla vinglig. Tar upp en hel väg i skogen. Vågade inte ge mig ut "ofroad" och köra slalom runt träden i mörkret idag. 

Imån ska jag och Snurre till Simone! :)   Sen på kvällen ska pappa och jag förhoppningsvis börja på att bygga Örides spilta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0