Upp och hoppa!

Hästar. Hästar. Hästar. =)
Dagen har bara bestått av dessa underbara fyrbenta vänner.
Mini och Majsan hade klarat natten bra. ingen hade legat ner, men sånnt kan ju ta ett tag. Eftersom det var första gången sprang jag först ut med höet och sen gjorde jag som jag brukar göra med mina, klä på grimman på Majsan (Lufsen) som sen låses in igen, sen på med Minis (Lillemans) och sen gå ut. 
 Med Lufsen och Lilleman tar jag höpåsen samtidigt och öppnar bara ena dörren och går bakom Lilleman ut. Ja, jag vet, säkerheten! Men jag litar så pass mycket på mina och att gå bakom Lilleman vågar jag låta vem som hellst göra. Därimot dessa tjejorna känner jag ju inet så jag riskerar inget, första dan iaf. :P
Ut kom dom iaf bägge två, även om Majsan inte ville gå av vägen och ner på snön och ner i hagen.Stog en stund och inspekterade hållbarheten på snön och brantheten. Men efter lite lockande tog hon sats och hoppade, rakt in i rumpan på Mini som sparkade bakut, men in i hagen kom dom. Inte riktigt som jag ville men men.
Sen va de där här me mockningen. Puh! Mina lämnade inte ett endaste ätbart strå att gå till spillo och dom skiter små högar  på samma ställe. Här. Vilken pärs! Elefantlass och massa hö och halm utspritt. En hel jäkla skottkärra fick jag slänga! Vanligtvis brukar den va fylld till en tredjedel på sin höjd... :P Lite skillnad där.

           

Va uppe och klippte av grenar som var i vägen för tråden och fick lite hjälp av Majsan som skulle stå och inspektera. I början sprang dom mest runt och gnäggade. Eller ja, Mini letade såklart efter Tabben, Majsan hängde nog mest på som moraliskt stöd. Shettisar är vääldigt hjälpsamma. På sitt sätt. Och det gäller ju att va tacksam för det lilla. :) Stackars Mini, hennes juver är alldeles spänt och det droppade mjölk från det.
Blev såklart orolig och rådfrågade med pappa som har åratal av erfarenhet av att sina kossor, och vad är skillnaden på ett russ och en SRB?! :P Han sa iaf det skulle gå över.

Var nere och kollade till grannens dräktiga chihuahua som ska föda vilken dag som hellst. Lille vovven. Såg ut som hon svalt en handboll. Kan inte va roligt emd en så liten kropp och så gå och bära på en massa bäsar. Hon blev iaf glad att jag kom och skulle sitta i knät men jag blev livrädd att hon skulle föda när hon satt där så jag puttade ner henne lite försiktigt utan att trycka ut någon bäbis  som tur va!! :P Såg ut som hon ahde lite verkar eller nått ibland. Ringde upp ägaren som sa det kunde vara lite förverkar men att hon nog skulle klara det själv och att hon hade fött innan och att hon skulle snart komma hem så de va lugnt. Och som tur var va de inge blod eller vatten eller nått. Så jag kunde lugnt gå hem igen!!



körde ut och mötte Lovisa på bussen och sen satte vi igång med Öride. Tömkörde en lång runda!
Så roligt när det går bra och framstegen hopar sig! :)
Har börjat komma igång med vagnen och det är kul!



Kom hem och gick en runda först med Mini och sen med Majsan. Mini trippade och gnäggade mest hela tiden tills vi gick off road och hon fick konsentrera sig på vart fötterna skulle placeras. Sen minsann blev det ordning på torpet! :D 
Majsan är störtskön. Spatserar fram med all man. Har riktigt bra tempo me. :)
Började med hennes man me. Efter 1½ timme hade jag förbrukat en stor mängd pälsglans och hade kammat igenom hela manen och flätat upp den. Luggen och svansen tar vi imån!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0