Vinter?

Ehm, ja. Vad kallar man det? Bakslag..? Var inte så man jublade igår kväll när man tittade ut och fann hela luften full med snöflingor och hela marken snötäckt och vit. Vaknade idag och såg att sketen låg kvar. Satan! 
jag gillar vintern och snö, men inte mitt i våren. Nu vill jag ha vår. På riktigt, ställt in sig på det nu. Våren är faktiskt den bästa årstiden. Minsann.

I fredags åkte pappa och jag då till konserthuset i Jönköping och kollade på Sonja Aldén. Faktiskt väldigt bra. Glatt överraskad. Jag hade föreställt mig 100 körleksbalader i en melodifestivalenvitfladdrig klänning och lockigt hår. Hade delvis rätt. Det va faktiskt itne bara kärleksballader. Inslag av lite annat och klänning bytte hon faktiskt två gånger. Och tack vare barnkören (som jag är en riktig sucker för) så höjdes betyget.



Till en ängel.
Denna låten gillade jag skarpt! Hon hade skrivit den till sin "lilla mormor" som sitter uppe i hemmlen och vakar över henne.  
En del är vackra när dom dör.
Också väldigt bra.

Stannade till på Donken i Vetlanda på vägen hem och fann ett riktigt fjortishak. Pappa och jag var dom enda över 15. 

I Lördags kom Loo hit och vi skulle ut till Öride. Känner att det tagit stopp och jag behövde fler idéer för att komma nån vart. tömkörde en runda själv föra tt hon skulle känna på honom ochs en drog vi vagnen lite bakom och breve honom. Gick hur bra som hellst, han knep lite och Loo tror han kan va lite ömfotad. Dom ska testa skor på han. Sen gick vi in i paddocken och gick över lite bommar och sen skulle vi testa lägga på vagnen och knäppa på ena sidan så de skulle gå fort att knäppa loss. Det gick jättebra och han ryckte inte ens eller spännde sig när skaklarna kom och bara stog och slappnade av och jag kliade han på halsen för att hålla oss lugna. Sen stog vi så en bra stund, sen bara kom det. Panik. Han bara rusade iväg. Och Loo hade tagit ett steg åt sidan, precis utom räckhåll, så hon hann inte få loss den. Eftersom jag höll i honom kom han ingenstans mer än runt i en volt, men eftersom vagene satt fast i ena sidan bara vältde den fram och tillbaka och skrämde skiten ur honom!! Han bara sprang och sprang och vi höll och drog och ptrooade och whoade och försökte lugna men ingenting hjälpte! Jag avr livrädd att Loo skulle få vagnen på sig eller att jag skulle springa omkull henne eftersom jag praktiskt taget bara drogs med. När vi äntligen fått stopp på honom satt vagnen fast. Verkligen fast! Den gick inte att rubba ur det förbannade quick-itch spännet! Det hade kärvat ihop totalt! Lina och Mattias kom fram efter att ha blitt framropade av Loo och jag stog framför honom med ena armen om Örides ögon och huvve och den andra i grimman/tränset och Lina höll andra sidan. Mattias och Loo välte tillbaka vagnen och fick knäppa av hela selen för att få loss honom.
Stackars häst. han som hade blitt så duktig. Gick att fånga i hagen, kunde lyfta alla fötter utan att få panik, gick att borsta överallt, kunde lyfta svansen utan panik eller knip. Gick att tömköra lugnt och sansat. Allt förstört! Jag höll på att börja gråta och fick så ont i magen när jag började tänka på vad som hade hänt om vi tappat honom. Staketet i paddocken kan han komma under så då hade vi haft en panikslagen shettis som varken sett eller hört med en slängande vagn efter sig. Påkörd, benpipor utstickandes ur kroppen och blodig och skadad. 
När vi fått loss honom och kännt igenom honom och inte hittat nått annat mer än att en sårskorpa gått upp och börjat bloda gick vi lite lugnt med honom i paddocken och ältade fram och tillbaka. Mådde så illa! Han som hade varit så lugn, som stått såå stilla, helt avslappnat. Sen bara. Pang!
När dom fått loss selen från vagnen gick vi in i stallet och borstade av honom, lyfte alla fötterna, selade på och tömkörde en runda med honom. Han var huur lugn som hellst. Plaskade fram i vattenpölarna som en bulldozer och det märktes inte på honom att han nyss haft panik och en slängades vagn efter sig.
Kom hem med honom, selade av och borstade av. Sen pratade vi igenom och kom fram till att vi ska testa ha honom hemma hos mig ett tag, så han får sällskap av andra hästar och så ska vi ha honom på släp när jag kör Mini så han får vänja sig vid vagnljudet och se att hon är lugn. där han står nu är det ingen han kan gå med tydligen. Stackarn. Vara så himla missförstådd. Måste verkligen vara nått riktigt hemskt som hänt den lilla hästen. Han var utlånad och kom hem igen och säljaren visste inte vad som hänt honom. Åååh, blir så lessen. Han måste verkligen vara förstörd i sitt arma lilla psyke. 
Men  vi hoppas på att han ska må bättre med lite hästsällskap och lite MiniochMajsanochvagnterapi.
Han kommer nog till helgen så ´pappa och jag ska ägna kvällarna åt att bygga en spilta ute i stallet.

Igår städade jag hela stallet (laggån) och sadelkammaren (mjölkrummet). Va en hel massa hö i skitrännorna, inte haft nån lust att ta tag i det, men kändes som att stunden var kommen. Tog halva dan. Var helt täppt i luftvägarna av allt damm sen. Nös som en tok. 
Sen avr det bugg på kvällen och va helt slut efter halva ettan. Varm och äcklig. Fick sketont i trampdynan. Dumma skor. Foxen va jättesvår, helsnurr. Fick inte in snitsen förren i slutet då det kom någon från foxtvåan och bjöd upp och så snurrade vi iväg!! Lätt som en plätt!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0