vad är det för flummig jävla värld vi lever i?!

Efter nattens fajt på jobbet och misshandeln förrgårnatt började jag grubbla på vad för folk det finns där ute egentligen?! 
 I förrgår natt hade tre killar slatt ner en kille i tunneln vid busshållsplatsen vid macken. Helt opovocerat slatt ner en okänd människa? 
 Hur i helvetet tänker man?! Sparka på en som ligger ner lärde man väl sig på lekis att det gör man inte?! Då har man ju redan "vunnit". Killen på marken är chanslös. Jag fattar inte. 

 Inatt va en känd buse inne och köpte fredagsmys med sin tjej, (från början va även hans chäfer med man han fick gå ut efter frågan om ifall man inte fick va där inne om man va född i hundens år) är hur trevlig som hellst, hög som ett hus me ändå inte otäck på nått sätt, till sist inser jag att jag står öga mot öga med killen som två kollegor vittnat mot. (Han hade haft avsågade pikkadoller i baksätet på sin bil. Åkt fast och hamnat i finkan. I typ två dar. Sen kommit ut.) Nu står han då på min mark och frågar om en film. Hyr två stycken och köper lösgodis för 99 kronor. (fatta mycke!!) 
Under tiden han är inne komer tre till okända busar in och handlar läsk och ciggisar och medan dom står framme och den ena betalar sitt kommer den förste busen (med 99kr godiset) och ska ta nårra servetter och råkar tydligen nudda den här andra busen med ciggisarna så denne flyger på godisbusen och ger han en rak höger rakt över käften varpå godisbusen ger igen med samma mynt och utdelar ett slag kring ögat/pannan på ciggisbusen som knuffar tillbaka godisbusen rakt in i påsgodishyllan som står vid kassan så den kasar iväg en bit. 
 Ungefär här har jag uppmärksammat detta när A, som jag jobbade med inatt och som om tre månader är färdigutbildad polis, ryter till och kubbar runt kassan och ställer sig farligt nära dom och pekar på dom och är vansinnig. Samtidigt som dom börjar slåss har en securitastjej också dykt upp och som också går emellan. Så det hela slutade ungefär lika fort som det startat. 
Och jag missar hela alltet. 
Ska även tilläggas att alla dom övriga kunderna på macken va ungefär lika chockade som mig.. 
När alla slagen va utdelade försvann två av dom tre busarna som kommit sist och lämnar den tredje åt sitt öde i kassan med mig som blir välldigt nervös och frågar efter dom andra två, kollar sig över axeln 17 gånger på en halv minut och som sedan försvinner snabbt som attans. Godisbusen är väldigt adrenalinstinn och står liksom och hoppar på stället och hans väldigt pyttelilla tjej försöker lugna honom. 
Tillslut när alla gått kommer A och visar hans adrenalinstinnhet genom att hålla ut händerna och visar sina skakningar. 

Anyway! 

Den här världen är väääldigt främmande och ny för mig och jag kan inte riktigt fatta hur många busar det finns. Tydligen finns det en i växjö som gör egna väldigt olagliga pikkadoller som har ett väldigt avancerat namn jag inte minns och som har hur många som hellst och som säljer dom och självklart går dom inte spåra. 
 Alltså, killen försörjer sig tydligen på detta. Att sitta hemma och snickra ihop det här. 
Rätt så genialiskt i dessa kristider men ändå?! 
 
Så flickor och pojkar. Pass upp! 

Ska även tilläggas att jag gillar mitt jobb väldigt mycket och är väldigt sällan rädd. Dom få gångerna är när jag är på lagret och dörren till butiken är stängd eller jag är i frysen. När alla otäcka slurpel-ljud i städrummet och från biltvätten når mina öron och görs om till kidnappnings och misshandelsscener i mitt huvve. 
 Jag kan få dåliga vibbar av folk och få dålig magkänsla men naiv och blåögd som jag är så tror jag i regel det bästa om folk och hoppas alltid att jag är skonad från den världen och att "det händer inte mig". 
 Dörren är ju i regel alltid låst på nätterna när jag är själv och så ofta som poliser, securitas och G4S är och handlar på nätterna så känns de som att det är inne uniformsfolk en gång i halvtimmen. 

Sen kan man ju undra vart föräldrarna till alla dessa busar finns? Bryr dom sig övver huvve taget?! 
 Ibland kan det sitta 12-16 åringar inne i flera timmar på natten mitt i veckan och inte gör ett skit. 
13 åringar som har misshandlat flera gånger. Hur kommer det gå för dessa i framtiden när det redan finns "prickar i registret"?
(och nu är  inte jag helt hundra på att man får en prick i registret om man är 13 men socialen kopplas väl iaf in och försöker väl göra nån nytta)

Vad ska man säga. 
Jag är så jäkla glad för att jag är född i Sverige. Att jag är uppväxt på landet med två föräldrar som bryr sig om mig och gett mig en bättre trygghet och uppväxt och uppfostran än vissa andra har. 
 Som har lärt mig att inte slåss (inte ens med min bror men det får ju finnas gränser liksom) och som lärt mig grunderna i vett och etikett. 
 
Och med detta vill jag ha sagt? 

Take care out there. Det är en overkligt kass värld vi lever i grabbar. 
 Jag slutas aldrig förvånas. Ena skräckexemplet efter det andra. 
Fascinerande att jobba med en framtida polis som har koll på både den ena och den andra sidan lagen. 
Jag hade aldrig pallat. 

Gomorron på er. 
 Nu ska jag sova och smälta nattens händelser. Bråk vill jag inte va me om igen.
 

Kommentarer
Postat av: Isabel

Du är klok som en bok Lisa!

2010-03-16 @ 10:54:45
URL: http://stenmagi.blogg.se/
Postat av: Jossan

Vilken fajt det verkar ha vart! Men vad du skriver bra o roligt! Komiskt mitt i alvaret! Massa pussar å kramar till min favvo kusse!

2010-03-19 @ 08:55:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0