stygg hund

Zypher sprang rakt in i en liten stackars pippi när han tyckte att det var läge och jagade den när den fått rätsida på sig och flög iväg över gräsmattan. Hade jag haft nått hårt, typ ett basebollträ, hade jag kastat det hårt i huvet på honom, men efter en grundlig utskällning (tjena skånska alternativ*) så sitter han i skamvrån i köket och skäms!

 Jag som hade sett fram emot att träna på gräsmattan tappade genast all motivation.

*På skånsk lägret så körde vi bara med snälla metoder. Alltså inga hårda hård eller knutna nävar. "ge dom alternativ" var grundmottot typ. 
 Jag håller med om att man inte ska slå sin hund när den gör fel. Men att ta den i rygg- eller nackskinnet när den gjort nått den vet den inte får eller har fått tillsägelse om att inte göra tror jag inte är fel. Att säga till den på skarpen med ett djupt och argt tonläge tror jag också på. Dom hör ju oftast vilket tonläge man använder iställer för orden man säger.  Man kan ju t.ex säga "åh du din fula, äckliga, vidriga jycke vad jag hatar dig din lilla lopphög" med det puttinuttigaste och ljusaste tonläget man kan åstadkomma och hunden lär börja vifta på svansen och fjäska för dig lite extra. Samtidigt som man kan säga "lilla snuffsen vad du är fin och du luktar så gott och är så bra och duktig och vad mamma älskar dig min underbara lilla hund" på ett argt sätt och då krymper han några cm.
 Hellre säga till en gång ordentligt än fjanta flera gånger.
Mitt "alternativ" när han jagade fåglen hade jag gett honom innan i form av ett "kom" som han totalignorerade och dök på pippin istället.

 Alltså måste vi träna på mer inkallningar. Med mer störningar.

Och vissa hundar kräver hårdare uppfostran än andra. Ett bra exempel är Krut och Zypher.
 Krut måste man vara stenhård med om man vill ha resultat. Tydliga regler och tydliga tillsägningar. Zypher kan man inte säga till för hårt för då tappar han lusten att leva. Det ser iaf ut så på honom. Det räcker med lite hårda ord så fattar han oftast.
 I början var man tvungen att lägga ner Krut och hålla fast honom över halsen och bakdelen tills han lugnat sig för att han skulle fatta. Men nu räcker det oftast med ett "Nej!" så fattar han vinken.

Dock så är dom väldigt lättlärda båda två och väldigt roliga att träna med när dom är på rätt humör! 
 
Och hon på lägret sa att man inte kunde lära en hund "Nej".
T.ex: sa hon "sitt" till en. Som satte sig. "Ligg" till en annan som la sig. "Stanna" till en som gick och som stannade. Och "nej" till en som stod rakt upp och ner... 

 Men jag tror man kan lära dom vad ett "Nej" betyder.
T.ex om man tappar nått på golvet och dom rusar fram och ska käka upp det och det kanske kan vara giftigt eller farligt för hundar. Då är det ju jävligt praktiskt att ha ett kommande som bryter det i tid. Vet hunden då att ett "Nej" betyder att man ska avsluta det dom påbörjat och inte alltid betyder att dom gjort fel, som i ett straff, utan bara att dom ska lägga av är ju det kanonbra!
Så om den då springer fram tíll den där löken man tappade på golvet och man säger "nej!" och hunden faktiskt stannar och tittar upp på dig istället för att tugga i sig löken som är giftig har man gjort både sig själv och hunden en stor tjänst!

Och att kunna ta ifrån hunden saker den tuggar på är livsviktigt!
 Hittar Z en pinne i skogen som han börjar tugga på brukar jag nästan alltid be honom släppa, "tack tack" eller "loss" kolla på den en liten stund och sen får han tillbaka den.
Det underlättar för dom gångerna han tar något han inte får ta att veta att ett "loss" inte alltid innebär att han aldrig får tillbaka det han har. Likadant som när man leker och kampar med honom. Säger jag "loss" vill jag att han släpper, men han vet å andra sidan att jag kommer fortsätta leka med honom med samma sak som han nyss släppte. 

 Och jag har den uppfostran från pappa att inte kasta saker till min hund. För det stressar hunden enligt pappa. Varken pappa eller jag är hundexperter men det känns rätt och logiskt så då kör jag på det tills jag är motbevisad. Och det är inget vi saknar heller. Jag står sällan rakt upp och ner och kastar en pinne, Z hämtar och kommer tillbaka med den och jag kastar igen. Utan jag kan ha en boll som belöning när vi tränar och när han gjort nått sketabra så tar jag upp bollen och kastar den så får han lattja runt en stund med den innan vi fortsätter träningen.  Han har tillräckligt mycket go i sig som det är.

Ja detta är då precis så jag kräver att ni ska träna era hundar. Detta är mallen. Utgå från den så har ni den bästa uppfostran ni kan få. Lek hellst inte för mycket med hunden heller. Ni ska inte va nån lektant utan en människa som er hund ska lyda ovillkorligt.

Eller inte.

Men det är såhär jag tänker och på min hund funkar det. 
 Och glöm inte att ha roligt och leka med er hund!


Lisa Hitler Milan och hennes tillgivna flock på nya äventyr.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0